Episkop

Visar projektioner från nyhetsfloden

MED RYGGEN MOT FRAMTIDEN

with one comment

Det projektmål som Vägverket formulerade var att finna en vägkorridor. Målet var alltså inte att finna en lösning som ur ett övergripande perspektiv skulle vara en bra lösning på
Stockholms trafikproblem.(Göran Finnveden och Jonas Åkerman, KTH 2009 – Om Förbifart Stockholm)

bilkö

Alliansregeringen proklamerar stolt i DN Debatt, att om de vinner valet
kommer de att lägga 28 000 miljoner i startavgift för ett bygge av Förbifart Stockholm, projektet
som sågades helt av Uppdrag granskning redan hösten 2008. Kritik mot projektet från olika aspekter finns att också att läsa på många andra håll till exempel KTH, 27 forskare och 34 föreningar och Länsstyrelsen.

Varken fakta eller trafikforskning har påverkat Alliansen; de har höjt blicken, men tittat bakåt och fastnat för lösningar som var fräscha för 50 år sedan – motorvägsringar á la Västtyskland eller Los Angeles.

Alliansen nämner inte nutidens problem varken global uppvärmning eller peak-oil (när utvinningen av olja inte längre kan öka, blir det en stor prispress uppåt). De sätter som sitt främsta mål att bevara det system för kommunikation som vi har idag. Det stora flertalet ska alltså börja sina jobb mellan 7-9 och åka hem mellan 16-18. De ska sitta i kö (motorleder löser inte köproblem) var och en i en farkost av plåt som väger över ett ton. Systemet är dyrt, tar för mycket tid och är opraktiskt.

Varför inte lära sig av våra ungdomar som sköter delar av sina privata relationer via datorer och mobiltelefoner, varför skulle inte många jobb kunna skötas på samma sätt. Tänk om bara 10% av arbetsdagarna organiseras som distansdagar, om 10 % av bilarna försvinner från Essingeleden – Var tog köerna vägen? Det är klart att portabla kontor, flexibla arbetsplatser och distansarbete kräver förändringar i arbetslivets organisation. Det behövs politiker som kan motivera och uppmuntra företag att ta steg mot en sådan förändring. Kanske företagen behöver bli mer medvetna om att personalens resor till och från jobbet ingår i företagets energiförbrukning – varför inte en energideklaration. Rätt sorts utmaning ökar kreativiteten.

Det man blir nyfiken på är vilka projekt som skulle skapas om forskare på våra tekniska högskolor, beteendevetare och lämpliga experter fick i uppdrag, inte att skapa en vägkorridor, utan att lösa Stockholms trafikproblem på ett klimatsmart sätt, med en budget på 26 miljarder. Det kanske skulle generera en ny svensk exportprodukt.

Medan jag grubblade över Alliansens storstilade 1950-tals vision upptäckte jag att de vunnit en anhängare från oväntat håll – dagen efter går Socialdemokraterna med. Ser vi början på en Superallians?

C

Annonser

Written by episkop

31 mars, 2010 den 21:56

Publicerat i Politik, Trafikpolitik

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] som idag kommer med denna inte helt överraskande nyhet. Detta bekräftar de farhågor som Episkop uttryckte redan för ett par veckor sedan – om man försöker lösa trafikproblemen genom att […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: